събота, 13 април 2019 г.

ЛЕОНАРДО ДА ВИНЧИ - УНИВЕРСАЛЕН ХУМАНИСТ

д-р Никола Бенин



В навечерието на петстотин годишнината от смъртта на Леонардо да Винчи (2 май 1519 г.) медицинското списание "Ланцет" този месец бе посветено на този велик гений и хуманист.
Нека за момент да не обсъждаме дали образът е негов автопортрет или негов портрет от друг художник. 
Вместо това, нека отнеме малко време да прочетем този елегичен почетен параграф от редакторите на Lancet.
Животът е кратък, изкуството е вечно
Автентичен живот
Винсент Де Луизе
„Подходът на Леонардо към живота беше изграден върху визия за единство. Единичната леща, която използва, контрастира със съвременните дихотомни начини за разбиране и мислене, които разделят изкуствата и науките, и лежи в основата на разнообразната работа на Леонардо, обхващаща анатомия, неврология, оптика, ембриология, кардиология, медицинско образование, архитектура, инженерство и, разбира се, изящно изкуство. Той възприема изкуството и науката като допълващи се измерения на човешкия опит, като също така вярваше, че хората и животните са неразривно свързани и взаимно зависими един от друг за оцеляване. Това се прояви в неговия (тогава радикален) преход към вегетарианска диета и чрез неговата оценка на природата - в биоразнообразието и геологията, и по-специално чрез използването на аналогията на микрокосмоса на човешкото тяло, отразяващ макрокосмоса на Земята. "
The Lancet април 6,2019
Портрет на мъж с червена креда 
c. 1512 
Кралска библиотека, Торино
LEONARDO, UNIVERSAL HUMANIST
On the eve of the Five Hundredth Anniversary of the death of Leonardo Da Vinci ( 2 May 1519), the medical journal, The Lancet, is paying homage this month to this greatest of geniuses and humanists.
Let’s for a moment not debate whether the image is his self-portrait or a portrait of him by another artist.
Instead, let us take a moment to read this elegiac tribute paragraph from the editors of the Lancet
Ars longa
Vita autentica
Vincent DeLuise
“Leonardo's approach to life was built upon a vision of unity. The singular lens he used contrasts with modern dichotomous ways of seeing and thinking that separate the arts and sciences, and underlies Leonardo's diverse body of work spanning anatomy, neurology, optics, embryology, cardiology, medical education, architecture, engineering, and, of course, fine art. He perceived art and science as complementary dimensions of human experience, also believing that people and animals were inextricably entwined and interdependent on each other for survival. This was manifested in his (then radical) transition to a vegetarian diet, and through his appreciation of nature—in biodiversity and geology, and particularly through his use of the analogy of the microcosm of the human body reflecting the macrocosm of the Earth.”
The Lancet April 6,2019
Portrait of a Man in Red Chalk
c. 1512
Biblioteca Reale, Torino

Няма коментари:

Публикуване на коментар