вторник, 6 август 2024 г.

ТЪЖНАТА ЕПИТАФИЯ НА СЪПРУГ, ПРЕДАВЕН ОТ ЖЕНА СИ И УБИТ ОТ ЛЮБОВНИКА СИ / IL TRISTE EPITAFFIO DI UN MARITO TRADITO DALLA MOGLIE E UCCISO DALL’AMANTE

Никола Бенин

 


n questa lapide dalla antica città di Alessandria Troas, viene raccontata la storia della morte di Afrodisio, un uomo tradito dalla moglie e ucciso dal suo amante. La stele incisa in bassorilievo dice: “Il mio nome è Afrodisio, sono un cittadino di Alexandria Troas e direttore del coro. Sono morto con tanta sofferenza a causa della mia sporca moglie adultera (che Zeus la maledica). Il suo amante segreto, Lychon, un membro della mia famiglia, mi ha appena ucciso nel pieno della mia giovane età. Mi ha lanciato dall’alto come un disco. Avevo vent'anni e pieno di beltà quando la Moira ha cambiato il mio destino e mi ha mandato ad Ade.”

Stele funeraria in marmo(?) incisa con un epitaffio in greco - H 51 cm, L 50 cm, spess. 5 cm - da Alessandria Troas nei pressi di Çanakkale, Turchia - II secolo d.C. (100-200 d.C.) - Museo del Louvre, Parigi, Francia - n. inv. LL 127 - acquisita nel 1818

ТЪЖНАТА ЕПИТАФИЯ НА СЪПРУГ, ПРЕДАВЕН ОТ ЖЕНА СИ И УБИТ ОТ ЛЮБОВНИКА СИ

В тази плоча от древния град Александрия Троада е разказана историята за смъртта на Афродизио, мъж, предаден от жена си и убит от нейния любовник. Стелата, гравирана в барелеф, гласи: „Казвам се Афродизио, гражданин съм на Александрия Троада и директор на хора. Умрях с толкова много страдания заради моята мръсна жена прелюбодейка (Зевс я прокле). Нейният таен любовник, Личън, член на семейството ми, току-що ме уби в разцвета на силите ми. Хвърли ме отгоре като диск. Бях на двадесет години и изпълнена с красота, когато Мойра промени съдбата ми и ме изпрати в Хадес.

Мраморна(?) надгробна стела с гравиран епитаф на гръцки - В 51 см, Ш 50 см, дебел. 5 см - от Александрия Троада близо до Чанаккале, Турция - 2 век сл. Хр (100-200 г. сл. н. е.) - музей Лувър, Париж, Франция - n. инв. LL 127 - придобит през 1818 г


Няма коментари:

Публикуване на коментар