събота, 12 февруари 2022 г.

„Пиета“ от Микеланджело (Pietà by Michelangelo)

 



Стенописите на Сикстинската капела щяха да затвърдят славата на Микеланджело, но репутацията му във Вечния град за първи път е изкована десетилетие по-рано със скулптурата - Римската пиета. В едно от най-нежните и трогателни изображения на скръб в цялото изкуство, млада красива Дева Мария люлее безжизнената, но приказно изрязана форма на своя разпнат син в скута си, тема, която ще очарова Микеланджело през целия му трудов живот. „Пиета“ е първата публична поръчка на Микеланджело в Рим, която катапултира младия художник – само на 24 години, когато го завършва през 1499 г. – в светлината на прожекторите на изкуството и по пътя към безсмъртието. Скулптурата е поръчана от френския кардинал Жан дьо Билер за погребалния му паметник в базиликата Свети Петър. Като поръчител на договора, приятелят на Микеланджело Якопо Гали обеща на Bilhères „най-красивото произведение от мрамор в Рим, което никой жив художник не би могъл да подобри“.

The Sistine Chapel frescoes would cement Michelangelo’s fame, but his reputation in the Eternal City was first forged a decade earlier with sculpture – the Rome Pietà. In one of the most tender and moving depictions of grief in all of art, a youthfully beautiful Virgin Mary cradles the lifeless but fabulously chiselled form of her crucified son on her lap, a subject that would fascinate Michelangelo for his entire working life. The Pietà was Michelangelo’s first public commission in Rome, catapulting the young artist – just 24 years old when he completed it in 1499 - into the artistic limelight and on the road to immortality.  The sculpture was commissioned by the French Cardinal Jean de Bilhères for his funeral monument at St. Peter’s Basilica. Acting as guarantor for the contract, Michelangelo’s friend Jacopo Galli promised Bilhères ‘the most beautiful work of marble in Rome, one that no living artist could better.’ 




Няма коментари:

Публикуване на коментар