петък, 31 януари 2025 г.

Родното и чуждото, езикови задачи - тест

 

 

Темата за родното и чуждото, езикови въпроси

(обобщение)

1. В кой ред е допусната правописна грешка?

А) Повечето автори сочат като основна причина за Великата френска революция тежката икономическа криза във Франция в края на 18. век.

Б) Анна Австрийска е дъщеря на свещения римски император Максимилиан II и инфантата Мария Испанска.

В) В цялата страна беше отбелязан тържествено Денят на народните будители.

Г) Съединените Американски Щати възникват от 13 британски колонии, разположени по протежение на атлантическото крайбрежие.

2. В коя от подчертаните думи е допусната граматична грешка?

На конференцията присъстваха 67 участници (А) от 5 пет български града (Б), те

обсъдиха няколко от най-важните проблема (В), свързани с опазването на околната

среда, и поеха ангажимент да популяризират своята дейност чрез публикации в двата

вестника (Г), чиито кореспонденти уважиха събитието.

3. В кое от изреченията НЕ е допусната граматична грешка?

А) Основна цел на Българска народна банка е да поддържа ценовата стабилност чрез

осигуряване стабилността на националната парична единица.

Б) Домашната помощница почисти прозорците на горния и долен етаж на огромната

господарска къща.

В) Професорът се оказа най-добре информираният специалист сред всички присъстващи на конференцията.

Г) Когато го поканих на тържеството, все още не знаех, че той е собственика на огромното и красиво имение.

4. В кое от изреченията НЕ е допусната граматична грешка?

А) Забавлявайки се по време на представлението, младежът не забеляза любопитните

погледи, отправени към него.

Б) Моите съученици предложиха да ходиме на екскурзия през есенната ваканция.

В) Момичето се оглеждаше нервно и търсеше своята чанта, в която бе прибрала новата книга.

Г) Ако не се справиме със стреса, сме застрашени от увреждане на ендокринната и

сърдечносъдовата системи.

5. В кое от изреченията е допусната пунктуационна грешка?

А) Истинският мед не се разваля и вашите внуци може да изядат спокойно буркан с

мед, който сте купили преди години, без да им стане нищо.

Б) Океанографът Робърт Балард, който бил на секретна мисия по време на Студената

война, трябвало да търси потопени ядрени подводници, но се натъкнал на „Титаник“.

В) Най-отровният токсин, познат на човечеството, е ботоксът, който днес има голямо

приложение в медицината.

Г) Ако изядете черния дроб на бяла мечка може да умрете, защото в него се съдържа

твърде много витамин А, който в големи количества е токсичен за хората.

6. В кое от изреченията е допусната пунктуационна грешка?

А) Момчето знаеше, че за да учи в чужбина, трябва да се представи добре на изпитите.

Б) Мислейки за това, което приятелят му беше направил, той разбра, че не иска вече

да го вижда, и че много се е лъгал, когато му е вярвал.

В) Холандски професор твърди в новата си книга, че последната вечеря на Исус Христос била с римския управник, наредил разпятието му.

Г) Мечтите ни ще станат реалност едва когато придобием смелост да ги последваме.

7. В кое от изреченията НЕ е допусната лексикална грешка?

А) В училище се полагаха много грижи, за да се възпитат децата в родолюбие и пат

риотизъм.

Б) Когато пристъпиш установените правила, ще бъдеш наказан заслужено.

В) Не харесвам хората, които парадират със социалното си положение.

Г) Всички емигранти изпитват носталгия към своята родина.

8. В кой ред фразеологичните словосъчетания НЕ са синоними?

А) плюя си на ръцете – запретвам си ръкавите

Б) отварям си устата – събирам си устата

В) на куково лято – на Върба в сряда

Г) на всяко гърне похлупак – на всяка манджа меродия

9. Препишете текста, като редактирате допуснатите 8 грешки – правописни, пунктуационни и граматични.

Четенето е може би най важното умение, което трябва да освои всеки първокластник. Като техника, то се учи в училище, но любовта към него се възпитава в къщи още

от най-ранно детство. И тук голяма роля имат родителите – ако редовно четат на децата

си приказка за лека нощ, ако им подаряват книжки за рожденни дни, и за други празници, ако ги водят в библиотеки и книжарници, ако ги укуражават да разговарят и обсъждат приказки, случки, книжки и филмчета, то няма как децата да не заобичат словото.

10. За празните места изберете най-уместната от думите и я запишете срещу съответната буква.

Страните, които участват в Детската Евровизия, са …………. (А) от своите обществени телевизии. Всяка телевизия има правото да …………. (Б) своя участник чрез национален конкурс или вътрешна селекция. Резултатите от конкурса …………. (В), като

във всяка държава гласуват зрители и професионално жури.

А) представени, определени, разкрити

Б) избере, посочи, представи

В) се обработват, се формират, се разчитат

11. Посочете правилната форма на местоименията в изречението.

По моста бавно и внимателно минаваше момичето, а майка (ѝ / му) следеше всяко

(нейно / негово) движение.

12. Напишете кратка теза от 3 – 4 изречения по темата:

Човек не бива и не може да живее само за себе си

13. Кое събитие определя промяната в обществения живот на град Преспа от романа „Железният светилник“?

А) женитбата на Стоян и Султана

Б) построяването на новата църква

В) опожаряването на чаршията

Г) смъртта на Климент Бенков

14. Коя ценност е водеща за Султана през целия ѝ живот?

А) парите Б) имотът В) честта Г) любовта

15. Кой от посочените изрази показва разбирането на Бай Ганьо за това как се издава вестник?

А) Тури си едно перде на очите (па и няма нужда), па псувай наляво и надясно.

Б) Трябва и ние да клъвнем по нещо, току-тъй на сухо патриотизъм – бошлаф!

В) Ама ела да се разберем, не е работата тук за Матушката, работата е – какъв вятър вей…

Г) Не бе, кардаш, не е работата за питието – името е важно; да речеш само: „руски

квас“! – ще се изпотрепят да тичат.

16. Коя жанрова особеност НЕ се открива в пиесата „Балкански синдром“?

А) комедия

Б) фарс

В) фейлетон

Г) пътепис

17. Кой от посочените мотиви е от пиесата „Балкански синдром“?

А) стремежът към материално облагодетелстване

Б) нарушаването на патриархалната норма

В) мечтата и лишеното от духовност ежедневие

Г) борбата за утвърждаване на родното

Прочетете текста и отговорете на въпроси от 18. до 24. включително.

– Не те разбирам, синко, не ми е ясна приказката ти.

– И на мене не ми е сичко ясно. Човек требва да се учи много и много, докато му

стане ясна сека мисъл и да може да я каже с ясна дума. Аз още не съм толкова учен.

Само тука нещо трепти – сложи той длан на гърдите си, – нещо трепти в душата ми,

напъва. Още повеке трепти, гори, когато виждам как ме слушат другарите ми, когато

отворихме читалището, когато се събират около мене секакви люде и ме слушат. Да

можех да събера около себе си целия народ и да мога да му кажа какво трепти в мене,

да го поведа некъде нашироко. Едно знам сигурно, майко, и ми е съвсем ясно: да прогоним фанариотите от училището и народът да се учи в свое училище, на свой език.

Фанариотите ни учат посвоему, те изкривяват, осакатяват и ума, и езика ни. Те не ни

учат на здрава наука, а ни учат как да станем гърци. Те не искат да отворят очите ни,

а да ги затворят. И децата се измъчват в училището, като учат на чужд език. Старите

училища са по-добри за нас, но в них науката е малко. Колко научих аз при даскал

Божина… Друго, ново училище ни е нужно, като елинското, и още по-хубаво, но да

бъде наше.

– Ами стани ти даскал, сине. Щом не искаш да се запопиш, стани даскал и учи

децата по наше. Кой е по-учен от тебе в Преспа!

– Нели виждаш, майко, аз искам да стана учител на целия народ, а не да събера около себе си двайсетина мърсолковци и да идват бащите им да ми се карат или да отида

при чорбаджиите от общината и да ме главят като ратай. За друго мисля аз, мамо: да

прогоним и тоя лукав фанариот, наместника. Помниш ли го Климента Бенков? Бог да

го прости! Той каза една дума – за гръцките попове и владици ние сме стадо овци,

те ни стрижат и мълзят – и това е самата истина. (…) Ние требва да си имаме наши

владици. Ето кое знам аз сигурно, кое ми е ясно. Това е дълъг, дълъг път и не знам

докъде води, но като се изкачим на първата височина – ще го видим по-нататък, като

се изкачим още по-високо – ще го видим още по-нататък. Знам аз, че това е нашият

път, и ще вървя по него, а да мога сички да поведа след себе си – това искам аз, майко.

Султана седеше срещу него със загрижено лице. Някога тя направи човек от Стояна Глаушев. Но Стоян Глаушев беше прост селянин и беше лесно с него да го подбутваш и да върви. Сега Лазар ѝ наговори толкова много, като да чете от книга, и какво

можеше да му отговори тя, неуката жена? Учен човек, а и той можеше да греши – ето

и сам казва: едно ми е ясно, друго не ми е ясно.

(Димитър Талев, откъс от романа „Железният светилник“)

18. Кое твърдение е вярно за текста?

А) Разкрива конфликта между майка и син.

Б) Дава представа за личните драми в живота на Лазар.

В) Показва желанието на Лазар да поведе народа след себе си.

Г) Внушава идеята за силата на знанието, придобито от фанариотите.

19. Кое твърдение НЕ е вярно според текста?

А) Фанариотите дават знание, което е вредно за народа ни.

Б) Пътят към установяване на родното е много дълъг и труден.

В) Султана не желае синът ѝ да се излага на опасност за другите.

Г) В старите училища се получават ограничени знания.

20. Кое кара Лазар (според собствените му думи) да се чувства отговорен за другите?

А) интересът, с който го слушат хората

Б) желанието да прогони гръцкия наместник

В) насърчението на гръцкия владика

Г) подкрепата, която получава от майка си

21. Защо Лазар НЕ иска да стане учител?

А) Така няма да може да работи за фанариотите.

Б) Това ще го превърне в ратай и ще ограничи свободата му.

В) Работата му в общината е по-важна от учителската.

Г) Желае да продължи да чете и да се развива сам.

22. Коя е целта на фанариотите според Лазар?

А) децата да четат на роден език

Б) да подготвят народа за свободата

В) младите да се образоват

Г) да погърчат българите

23. Отговорете в 2 – 3 изречения какво означава за Лазар да изведе народа си некъде

нашироко.

24. Попълнете таблицата, като посочите за кой герой от романа „Железният светилник“ се отнася съответната характеристика.

Селянин, който лесно се поддава на

въздействие

Учен човек, който иска да направи нещо

добро

Лукав човек, който изкривява и осакатява ума

25. Напишете есе на тема:

Трудният път към себеутвърждаването


ОТГОВОРИ

1. Г; 2. В; 3. В; 4. А; 5. Г; 6. Б; 7. В; 8. Б; (общо 8 т.); 9. Четенето е може би най-важното умение, което трябва да усвои всеки първокласник. Като техника то се учи в училище, но любовта към него се възпитава вкъщи още от най-ранно детство. И тук голяма роля имат родителите – ако редовно четат на децата си приказка за лека нощ, ако им подаряват книжки за рождени дни и за други празници, ако ги водят в библио теки и книжарници, ако ги окуражават да разговарят и обсъждат приказки, случки, книжки и филмчета, то няма как децата да не заобичат словото. (8 т.); 10. А – представени; Б – избере; В – се разчитат (3 т.); 11. ѝ, негово (2 т.); 12. човекът като социално същество; всеотдайност; егоизъм; желание за общуване и др. (до 4 т.); 13. Б; 14. В; 15. А; 16. Г; 17. В; (5 т.); 18. В; 19. В; 20. А; 21. Б; 22. Г; (5 т.); 23. порив към свобода; желание за промяна; търсене на път за народа; ролята на водача и др. (2 т.); 24. Стоян; Лазар; наместникът/фанариотът (3 т.); 25. Есе (до 30 т.)


Няма коментари:

Публикуване на коментар