Никола Бенин
През юни 1963 г. в околностите на съвременния град Преслав, където се е намирала и средновековната столица на Първото българско царство, е открита сребърна чаша.
Върху плоското външно дъно на чашата е поместен надпис на старобългарски език, изписан с гръцки букви, гравиран с триъгълен инструмент.
"Помагай Господи, Сивин велик жупан в България."
От надписа става ясно, че чашата е била лично притежание на великия жупан Сивин. Тогавашния уредник на Преславския музей Тотю Тотев, разчел надписа, определил произхода на паметника, датирал го и обяснил неговото значение.
Великият жупан е бил един от шестимата велики боили, т.е. "министър" от тогавашния "министерски съвет" от времето на Първото българско царство.
Изследването на надписа показва нещо твърде важно. Името и титулът на Сивин са разположени симетрично в кръга на дъното, а формулата на обръщението към Бога е свито в полето над тях. Това означава, че тя е допълнително "вмъкната" там. В такъв случай единственото обяснение остава, че чашата на великия жупан била направена, преди да се покръсти, а след като се покръстил, добавили пожеланието за небесна закрила.
Формата на чашата представлява пресечен обърнат конус. Дръжката е допълнително запоена и представлява пръстен отгоре с пластинка, служеща като хватка за палеца.
Украсата е разделена на 3 фриза с различен флорален орнамент. Средният фриз е най-широк. Най-долният краен пояс е зает от един мотив, навлязъл в литературата като „копиевидни листа“. В основата си той вероятно е имал акантовите листа, които дотолкова са стилизирани, че почти са загубили формата си. Този мотив се среща в преславската архитектурна декорация и в Мадарски коланен накит 2, обаче неговата форма е малко по- различна и не предполага пряко заемане и директно сходство.
Средният пояс е запълнен с вълнист повлек. От двете страни на виещо се дебело стъбло излизат клонки, редуващи се и извиващи се наляво и надясно. Завитъците на ластарите завършват или с трилистно листо и трилистна палмета или с петлистна палмета. Особеното при петлистната палмета е, че тя сякаш е съставена от две части – в долната си част основата е от две разтворени листа, от които излизат едно централно и две странични листа.
Горният пояс представя мотива „падаща вълна“, който се състои от симетрично редуване на вейки и палмети спрямо оста на симетрия. Няма паралели сред българските паметници от ранното средновековие.
Любопитно: Във Велики Преслав са намерени фрагменити от подобни чаши, направени от рисувана керамика. Такъв фрагмент е открит и в крепостта Цоида (Туида), край Сливен. Метална чаша, много близка по форма и украса на Сивиновата, е намерена на шведския остров Готланд, донесена от викинга Харолд Хартраг. В нейната украса обаче визнатийската орнаментика е комбинирана с мотиви от китайското изкуство, познато във Византия. Хартраг бил конунг (вожд на наемници) във византийската армия и участвал в потушаването на българските въстания през първата половина на XI в. Тогава именно отмъкнал чашата като военна плячка от българите или може би я получил като дар от византийските си "работодатели".
******
In June of 1963. in the vicinity of the modern city of Preslav, where the medieval capital of the First Bulgarian
Kingdom was also located, a silver cup was discovered.
On the flat outer bottom of the glass is placed an inscription in Old Bulgarian, written in Greek letters, engraved with a triangular instrument.
"God help us, Sivin, Great Jupan in Bulgaria.”
It is clear from the inscription that the cup was the personal property of the great priest Sivin. The then editor
of the Preslav Museum Totyu Totev, read the inscription,
identified the origin of the monument, dated it and explained its significance.
The Great Jupan was one of the six great boilies, t. well.
"Minister" from the then "Council of Ministers" from the time of the First Bulgarian Kingdom.
Study of the caption shows something too important. The name and title of Sivin are symmetrically placed in the
circle at the bottom, and the formula of addressing God is curved in the field above them. That means she's extra
"insert" there. In this case, the only explanation remains that the cup of the Great Jupan was made before he was
baptized, and after he was baptized they added the wish for heavenly protection.
The shape of the cup represents a crossed inverted cone.
The handle is extra welded and represents a ring on top
with a plastic that serves as a thumb grip.
The decoration is divided into 3 friezes with different floral ornament. The middle freeze is the widest. The lower end belt is occupied by a motif that entered literature as "copy
sheets". At its core, he probably had account leaves that were so stylized that they almost lost their shape. This
motif is found in Preslav architectural decoration and in Madarski Belt Jewelry 2, however its shape is a little
different and does not imply a direct borrowing and direct
resemblance.
The middle belt is filled with a wavy pull. Out of both sides of a rising thick stem emerge branches, rotating and
bending left and right. Swallows end with either a three-leaf leaf and three-leaf palm or a five-leaf palm tree.
What's special about the five-leaf palm tree is that it seems to be made up of two parts - at its lower part the
base is of two spread leaves, from which one central and two side leaves come out.
The upper belt represents a "falling wave" motif, which consists of a symmetrical alignment of eyelashes and palm trees with the axis of symmetry. There are no parallels
among Bulgarian monuments from the early Middle Ages.
Curious: Fragments of similar glasses made of painted ceramics were found in Veliki Preslav. Such a fragment
was also found in the Tsoida fortress (Tuida), near Sliven.
A metal cup, very close in shape and decoration of the Sivinova, was found on the Swedish island of Gotland,
brought by the viking Harold Hartrag. In its decoration, however, the scientific ornament is combined with motifs
of Chinese art known in Byzantine.
Hartrag was a konung
(mercenary chief) in the Byzantine army and participated in extinguishing the Bulgarian uprising in the first half of
the XI century. It was then that he snatched the cup as a war loot from the Bulgarians, or maybe he received it as a
gift from his Byzantine “employers".
Няма коментари:
Публикуване на коментар