д-р Никола Бенин (Nikola Benin, Ph. D)
Австралийските астрологически забележителни произведения на изкуството не бяха известни на Запад до 70-те години. През десетилетието изкуството на аборигените преодолява границите на етническото или примитивното изразяване, за да заема достойно място сред съвременните движения на изкуството, появява се в престижни музеи и галерии на света. В аборигенската общност, живееща в центъра на западната австралийска пустиня, бе открито безпрецедентно възраждане на изкуството. Различни групи художници аборигени се появили, използвайки съвременни техники не само за изразяване на традиционните и религиозни мотиви на тяхната култура, но и за интерпретиране на съвременни теми.
По-късно в различни региони на Австралия се открива вълна от художествено творчество на местните жители: аборигенската общност на Ню Гал на юг, провинция Виктория, Куинсланд, Западна Австралия (Koori, Myrrh, Nyonga). получавате политически и социален глас в решаването на различни проблеми в австралийската общност. В изкуството на аборигенските хора тези изисквания са съчетани с проявлението на абсолютната духовност и привързаност към земята им.
В днешно време аборигенските хора се движат свободно из континента. Дори ако отличителните черти на тяхната художествена продукция се дължат на корените, традициите, свързани с техния географски произход, и се определят от културата, индивидуалните характеристики на конкретен художник, проекти, теми, идеи са постоянно смесени. Повечето от продуктите, определени като "традиционното изкуство на аборигенските хора", са създадени в общности, отдалечени една от друга в продължение на стотици километри.
Австралийски аборигенски художници използват различни инструменти, включително рисуване върху кора, листа, дърворезба, скални рисунки, живопис с пясък, церемониално облекло и декориране на различни инструменти. В културата на аборигените изкуството е един от ключовите ритуали и се използва за отбелязване на територия, за напомняне на миналото, за разказване на истории от незапомнени времена. Аборигените вярвали, че техният свят е възникнал в резултат на акт на сътворението. Трудно е за не-местните хора да разберат изключителната важност на изкуството за живота си.
Изследователят Хауърд Морфи пише: „Изкуството е било и остава централен компонент на традиционния начин на живот за йолигу, който е от голямо значение както в политическата сфера, така и в отношенията между клановете. И това е ефективен компонент на системата на строго определени знания. И на по-метафизично ниво, изкуството за аборигените е основното средство за пресъздаване на събитията от миналото, почитане на предците и общуване с духовния свят. "
Историята на изкуството на аборигените датира от 50 хиляди години, за което свидетелстват древни рисунки върху кората, намерени в най-отдалечените райони на Австралия, създадени преди появата на скални рисунки в пещерите Ляско и Алтамира.
Първоначално функцията и стойността на аборигенското изкуство е била свещена и отразява емоционалните, политическите и дори практическите аспекти на живота на първите заселници на континента. Днес, въпреки че изкуството на аборигените е загубило сакралната природа, присъща на миналия период и се оказа, че е адаптирано към изискванията на международната общественост, съвременните произведения на изкуството от аборигените все още имат корени в древното мистично възприятие за света.
В културата на аборигените понятието „сънища“ играе важна роля, привличайки не само митовете на сътворението, но и пейзажа и тясната връзка с местните жители. В допълнение, според техните тотемични вярвания, духовете на предците продължават да живеят сред хората днес. А социалната идентичност и духовната отговорност на аборигените зависи от духовете на предците. Затова мечтите осигуряват връзка с миналото, със самото време, с източник на първоначално познание.
Изобщо не е изненадващо, че сънищата формират контекста и сюжета на повечето от творбите на аборигенски художници. На много символични предмети, оръжия, има рисунки, илюстриращи тези митове, подчертавайки техния сакрален характер. Дърворезба върху камък, картина върху кората или земята показват, че самото такова творчество е ритуално действие.
Рисуване върху кората на дървото - най-често срещаната форма на изкуство сред аборигените. Използвана в древни времена за построяването на жилища, често украсени със символи и мотиви, кората, извадена от евкалиптовите дървета, е гъвкав, гладък материал и същевременно издръжлив. Стилът на рисунките варира в различни области на Австралия. В някои региони рисунките проявяват фигуративна тенденция, както в околността, недалеч от град Енпели, западно от землището на Арнем. И на изток, както и в околностите на Иркала, в чертежите се появяват по-абстрактни и геометрични мотиви. И чертежите на кората на остров Groot Eylandt, напротив, се различават в дълбочината на черния фон, на който се появяват изображенията.
Символи на аборигенското изкуство, тяхното значение
Културата и традициите на австралийските аборигени се развиват в продължение на няколко хилядолетия. И символите в тяхното изкуство са продължение на тази традиция и не се различават от скалните рисунки и стенописи в пещерите, създадени от аборигените през последните векове. Традиционно, тези символи са били използвани в изображения на пясъчни и татуировки на тялото по време на церемонии и corroboris, местния танц на абориген-австралийците. И във всеки регион на Австралия героите имат свои собствени характеристики. Артефактите на Северния Куинсланд са доминирани от изображения на брега на реката в специфичен стил на "кръстосани линии" или "рентгенови лъчи", оригиналът за местните жители на тези места.
Местните жители на Централна Австралия съсредоточиха вниманието си върху "пясъка" или "точката" на картините, които предават образа на пустинята.
Австралийските аборигени вярват в магическата сила на "мечтата" или в създаването на света около нас, наречен Tukurrpa. Тази култура се развивала, когато предците на аборигените се заселили в селските райони на Австралия. Те придават особено значение на извори, реки, планини и скални образувания. Аборигенските отношения с природата, идентификацията с нея, особено със земята, космоса и морето, бяха дълбоки и изключително духовни по природа.
Аборигенското съвременно изкуство се основава на тези древни и традиционни символи, а местните художници създават от тях много прости конфигурации, диаграми, но пълни значения. Такива символи се използват и при татуировки за церемонии и се прилагат към предмети, оръжия и други предмети, използвани от местните жители. Те вярвали, че художествените символи имат голяма власт над хората. Такова ритуално значение на символите може да се проследи между няколко поколения художници и духовни водачи на аборигените.
Традиционната връзка със сънищата все още е важна в творбите на художници аборигени. Въпреки че основната концепция на артефактите е доста опростена, местните жители го използват активно за създаване на вдъхновени и причудливи конфигурации, в които сложните истории се криптират. Знакът V е артилерийски символ, обозначаващ мъжки абориген. Ако символът V е придружен от кръг или няколко концентрични кръга, това означава, че човек седи близо до източника. Спирални линии - символично изображение на течаща вода. И те говорят за силата на човек, абориген. Това е история за воден носител, използващ вродената му способност да причинява дъжд. Всеки допълнителен символ дава още по-голяма сила и значение на картината.
Точка, място - един от главните символи на художниците от Западната пустиня и Централна Австралия, даващи на картините си такава оригиналност. Точки, петна могат да обозначат звезди, искри от огън, земята. Съвременните местни творци твърдят, че обикновените зрители могат да видят външната история само в своите картини. Само експерти по истинското значение на символите са способни да разберат вътрешната, загадъчна история на картините. Днес обаче аборигенните художници използват пунктуацията на точките, петна за потъмняване или криптиране на значението на героите в техните картини.
Религиозни и културни аспекти на аборигенското изкуство
Традиционното изкуство на аборигените почти винаги има митологичен нюанс, свързан с живота на аборигените в дълбока древност. Много модерни критици на Запада смятат, че ако духовността на аборигенските хора не бъде проследена в такова изкуство, тя не може да се счита за истинско местно изкуство, въплъщаващо истинската им същност. Venten Rubuntiya, аборигенен художник, пейзажист, който смята, че е трудно да се намери изкуство, лишено от духовно значение, абсолютно не е съгласен с такова мнение. Разказването на истории и тотемните изображения се намират във всички форми на изкуството на аборигените. И там е и често се използва и специфичната женска форма на изкуството на аборигенските хора - в района на Арнем.
Няма коментари:
Публикуване на коментар