вторник, 30 май 2017 г.

Александър Крунев – 30 години на оперната сцена


Годишнината ще бъде отбелязана в Русе с операта "Риголето" от Верди


◊ СЪБИТИЕТО
На 31 май от 19 часа Държавна опера Русе ще отбележи 30-годишната сценична дейност на баритона Александър Крунев със спектакъла на операта "Риголето от Джузепе Верди.

Със специалното участие на Александър Крунев - 30 години на сцена и стотен спектакъл в ролята на Риголето.

Участват още: Петър Костов в ролята на Херцога, Диана Букур (Румъния) в ролята на Джилда, Момчил Миланов в ролята на Спарафачуле и Петя Цонева в ролята на Мадалена.

Александър Крунев е роден през 1962 година в град София. Завършва Национална музикална академия „Панчо Владигеров“ – София през 1990 година. Учил е при големите български певци Сабин Марков, Никола Николов и Гена Димитрова. Неговият дебют на сцената на Държавна опера – Пловдив е същата година в ролята на Жорж Жермон от „Травиата“. От 1990 до 2013 е солист последователно на Държавна опера – Пловдив и Националната опера и балет – София. В момента Александър Крунев е солист на Държавна опера Бургас, Държавна опера Русе и Държавна опера Стара Загора. В тези опери той изпълнява баритонови партии от „Севилският бръснар” на Росини; „Любовен еликсир”, „Лучия ди Ламермур”  на Доницети; „Набуко”, „Ернани”, „Риголето”, „Трубадур” на Верди; „Мадам Бътерфлай”, „Турандот” на Пучини и др. Постоянен гост е на всички оперни театри в България. Пял е на сцените на Дойче опер - Берлин и Берлинска филхармония, Гастролирал е  в Италия, Германия, Франция, Холандия, Белгия, Англия, Дания и др. Така за тридесет години Александър Кунев се утвърждава като един от най-добрите български оперни певци – баритони.


◊ операта "РИГОЛЕТО"

Виктор Юго е един от любимите автори на Верди и освен „Ернани“ и „Риголето“, Верди е имал намерение да пише опери и върху други произведения „Кромуел“, „Марион Делорм“, „Рюи Бла“ на френския писател. Докато работи над „Ернани“ у композитора се заражда идеята да напише опера върху драмата на Юго „Кралят се забавлява“. Първото заглавие на операта е „Проклятието“. Цензурата обаче налага промяна както в заглавието, така и в либретото. Известен е комичен случай, когато полицейски началник си позволява да предложи на автора на либретото - Пиаве, идея за изменение на текста. Пиаве решава изцяло да промени съдържанието, но Верди държи основният замисъл да остане същият. В резултат на натиска на цензурата са променени имената и мястото на действието. Така крал Франциск I става Херцога на Мантуа, а шутът Трибуле — Риголето. (Отначало е бил наречен Трибулето, но по-късно става Риголето, произтичащо от френското „риголо“ — шегобиец). Виктор Юго не е съгласен с тези промени, казвайки, че е изменен основният замисъл на драмата му, обаче Верди е на мнение, че нейната изобличителна сила с нищо не отстъпва на драмата.

Първата постановка на „Риголето“ на Верди  е реализирана у нас през 1920 г. от диригента М. М. Златин и режисьора И. Иванцов.   



Автор: д-р Никола Бенин


30.05.2017 - 14:34

Няма коментари:

Публикуване на коментар