неделя, 29 ноември 2015 г.

Никола Бенин. Тайната вечеря




СВЕТОТО  ЕВАНГЕЛИЕ
ОТ ИОАНА
                                                                   
ГЛАВА  13

13:1 А преди празника на пасхата, Исус, знаейки, че е настанал часът Му да премине от този свят към Отца, като беше възлюбил Своите, които бяха на света, до край ги възлюби.
13:2 И когато беше готова вечерята, (като вече дяволът беше внушил в сърцето на Юда Симонова Искариотски да Го предаде),
13:3 като знаеше Исус, че Отец, е предал всичко в ръцете Му, и че от Бога е излязъл и при Бога отива,
13:4 стана от вечерята, сложи мантията Си {Гръцки: Дрехите Си.}, взе престилка и се препаса.
13:5 После наля вода в умивалника и почна да мие нозете на учениците и да ги изтрива с престилката, с която бе препасан.
13:6 И тъй дохожда при Симона Петра. Той Му казва: Господи, Ти ли ще ми умиеш нозете?
13:7 Исус в отговор му рече: Това, което Аз правя, ти сега не знаеш, но отпосле ще разбереш.
13:8 Петър Му каза: Ти няма да умиеш моите нозе до века. Исус му отговори: Ако не те умия нямаш дял с Мене.
13:9 Симон Петър Му казва: Господи, не само нозете ми, но и ръцете и главата.
13:10 Исус му казва: Който се е окъпал няма нужда да умие друго освен нозете си, но е цял чист и вие сте чисти, но не всички.
13:11 Защото Той знаеше онзи, който щеше да Го предаде; затова и рече: Не всички сте чисти.
13:12 А като уми нозете им и си взе мантията седна пак и рече им: Знаете ли какво ви сторих?
13:13 Вие Ме наричате Учител и Господ; и добре казвате, защото съм такъв.
13:14 И тъй, ако Аз, Господ и Учител, ви умих нозете, то и вие сте длъжни един на друг да си миете нозете.
13:15 Защото ви дадох пример да правите и вие както Аз направих на вас.
13:16 Истина, истина ви казвам, слугата не е по-горен от господаря си, нито пратеникът е по-горен от онзи, който го е изпратил.
13:17 Като знаете това, блажени сте, ако го изпълнявате.
        
         Защо Исус измил краката на своите апостоли?

         В древния Израил много от хората ходели боси, а други носели сандали, които били направени от подметка, пристегната с ремъци към стъпалото и глезена. Така краката на човек ставали неизбежно мръсни, ходейки по прашните пътища. Ето защо било общоприето човек да събува сандалите си, когато влизал в нечий дом. Обичайна ритуална практика била в знак на гостоприемство домакинът или някой от слугите да измият краката на госта. В Библията няколко пъти споменава се споменава за този ритуал. Например Авраам казал на посетителите в своя шатър: „Нека донесат малко вода, та си омийте нозете и си починете под дървото. И аз ще донеса малко хляб, да подкрепите сърцата си.“ (Битие 18:4, 5; 24:32; 1 Царе 25:41; Лука 7:37, 38, 44).
         Тази обичайна практика, както много дейности и жестове в Библията, има символен характер. По време на последната Пасха със своите ученици Исус им дал урок относно проявата на любов и смирение.


СВЕТОТО  ЕВАНГЕЛИЕ
ОТ ИОАНА

ГЛАВА 13

20. А когато се свечери, Той седна на трапезата с дванайсетте ученика;
21. и когато ядяха, рече: истина ви казвам, един от вас ще Ме предаде;
22. те се много наскърбиха, и всеки от тях почна да Го пита: да не съм аз, Господи?
23. А Той отговори и рече: който топна с Мене в блюдото, той ще Ме предаде,
24. прочее, Син Човеческий отива, както е писано за Него; но горко на оня човек, чрез когото Син Човеческий ще се предаде; добре щеше да бъде за тоя човек, ако не бе се родил.
25. А Иуда, който Го предаде, отговори и рече: да не съм аз, Рави? Иисус му отговори: ти каза.

ПРЕДАТЕЛСТВОТО НА ИУДА

Св. Йоан Златоуст (ок. 347/350—407)

Слово в Свети и велики четвъртък за предателството на Иуда Искариотски, Пасха, Причащението и злопаметството.

         Днес не трябва много да ви се говори; и ще ви говоря малко не затова, защото вие се отегчавате от проповедите, тъй като не е възможно да се намери друг град, който да е тъй много разположен да слуша духовни беседи. Значи, не затова ще ви говоря малко, защото ви дотягам с продължителните си проповеди, но защото днес има важна причина, поради която трябва речта ми да бъде къса: аз виждам, че мнозина от вярващите бързат да приемат светите тайни. Ето защо, да не се лишите от тази трапеза и да не останете без нея, необходимо е храната да бъде разпределена съразмерно така, че от едната и от другата страна да се ползувате: и да си отидете нахранени от тази трапеза, и да изслушате нашите беседи, с други думи, да пристъпите към страшните Христови тайни със страх и трепет и с надлежно благоговение.
         Днес, възлюбени, Господ наш Иисус Христос е бил предаден; тази вечер иудеите го заловили и си отминали. Но не се предавайте на отчаяние, като слушате, че Иисус е бил предаден, или по-добре, предавайте се на отчаяние и плачете горчиво, но не за предадения Иисус, а за предателя Иуда, защото предаденият спасява вселената, а предателят погубва своята душа; предаденият сега седи от дясната страна на Отца на небесата, а предателят се намира в ада и очаква неизбежно наказание. За него плачете и въздишайте, за него скърбете, както и нашият Владика е плакал за него. Когато го видя, казва се в Писанието, "се смути духом и рече: истина, истина ви казвам, че един от вас ще Ме предаде" (Иоан. 13:21). О, колко е велико милосърдието Му: предаденият да скърби за предателя! Като го видя, казва евангелистът, "смути се и рече: ... Един от вас ще Ме предаде".
         Защо се е опечалил? За да ни покаже любовта си и, заедно с това, да ни научи, че не тогова, който търпи злото, а тогова който причинява злото трябва постоянно да оплакваме. Последното е по-лошо от първото, или по-добре казано, първото, т. е. търпението на злото, не е зло, а причиняването на злото е зло. Да се търпи злото - това не подхвърля на геена и на наказание. "Блажени са - казва Господ - изгонените заради правдата, защото тяхно е царството небесно" (Мат. 5:10). Виждаш ли как оня, който претърпява зло, получава в награда царство небесно?
         Чуйте как причиняващият зло се подлага на наказание и отмъщение. Павел, като казва на иудеите, че те са убили Господа и са гонили пророците (1 Сол. 2:15), добавя, че и "техният край ще бъде според делата им" (2 Кор. 11:15). Виждаш ли как гонените получават царството, а гонещите наследяват гнева Божи?
         Това сега аз казвам не безцелно, а за да не се гневим против враговете, но да ги съжаляваме, да ги оплакваме и да им състрадаем: те именно ще търпят зло, като враждуват срещу нас. Ако ли ние именно тъй настроим душата си, то ще бъдем в състояние да се молим за тях. Затова аз вече четвърти път ви говоря за молитвата за враговете, за да може това наставление твърдо да се усвои и от непрестанното внушение да се вкорени у вас. Затова и аз непрестанно изливам думи, за да спадне гневът и да утихне разгорещението, така че оня, който пристъпва към молитва, да бъде чист от гняв. Христос ни заповядва това не само за враговете, но и за нас, които прощаваме греховете им, тъй като вие сами повече печелите, отколкото губите, когато прекратявате гнева си срещу врага. Но, ще кажете, как е възможно повече да се печели по този начин? Ако простите греха на своя враг, то и на вас ще се простят прегрешенията против Бога. Чуйте как Илия говори на своите синове: "Ако човек съгреши против човека, ще се помолят Богу за него; но ако човек съгреши против Господа, кой ще бъде ходатай за него?" (1 Цар. 2:25). По такъв начин тази рана не се изцерява лесно и с молитви; но като не се изцерява с молитва, тя се изцерява с прощаване на греховете на ближния. Ето защо по отношение на Христа греховете се наричат "хиляди таланти", а греховете по отношение на ближния - "стотици динарии" (Мат. 18:23-35). Прости сто динария, ако искаш да ти се простят хиляди таланти.


СВЕТОТО  ЕВАНГЕЛИЕ
ОТ ЛУКА
                                                                   
ГЛАВА  22

22:14 И като дойде часът, Той седна на трапезата, и апостолите с Него.
22:15 И рече им: Твърде много съм желал да ям тази пасха с вас преди да пострадам;
22:16 защото ви казвам, че няма вече да я ям докле се не изпълни в Божието царство.
22:17 И като прие чаша, благодари и рече: Вземете това и разделете го помежду си;
22:18 защото ви казвам, че няма вече да пия от плода на лозата, докато не дойде Божието царство.
22:19 И взе хляб, и, като благодари, разчупи го, даде им, и рече: Това е Моето тяло, което за вас се дава; това правете за Мое възпоминание.
22:20 Така взе и чашата подир вечерята, и рече: Тази чаша е новият завет в Моята кръв, която за вас се пролива.

         Евхаристия е едно от седемте тайнства, които се споменават в Светото писание и заема централно място в църковното богослужение. Тайнството Причастие е извършено за първи път от Исус Христос по време на Тайната вечеря. Той и дванадесетте апостоли се събрали в къща в Йерусалим, за да извършат по юдейски обичай пасхалната трапеза – седер. Старозаветната пасха е празник на избавлението на евреите от египетското робство.
         Исус обаче вложил различен смисъл в нея. На тази прощална вечеря той осъществява тайнството на своето Причастие. Оттук названието „Тайната вечеря”, която е описана от всички евангелисти, идва от Тайнството Причастие, а не защото Учителят и учениците му са се събрали тайно в една къща. Христос  знае, че отива на страдания и да бъде разпънат на кръст, така че той предава Своето пречисто Тяло и честна Кръв за изкупление на греховете на цялото човечество. Оттук причастяването с Неговото Тяло и Кръв в тайнството Евхаристия е ритуал чрез който се осъществява вечно напомняне на християните за дадената от Спасителя жертва.





    

Няма коментари:

Публикуване на коментар