д-р Никола Бенин
Култура: Византийската (Константинопол)
Дата: 10-ти и 11-ти век
Материал: сребро, злато, niello
Размери: 0.8 х 2.1 х 3.7 см
е изписано: обратната: + Η • ΒΕΒΑΙΑ • ΣΩΤΗΡΙΑ • ΚΑΙ • ΑΠΟΣΤΡΟΦΗ • ΠΑΝΤΩΝ • ΤΩΝ • ΚΑΚΩΝ (Secure освобождение и отвращение от всяко зло; ръб на капака: + ТО • ΑΓΙΩΝ • ΚΩΣΜΑ • ΚΑΙ • ΔΑΜΙΑΝΩΥ (на Св. Косма и Дамян)
Произход: Август Уоластър Франкс (дата и начин на придобиване неизвестен); Британският музей, Лондон, 1897, с наследство
Дата: 10-ти и 11-ти век
Материал: сребро, злато, niello
Размери: 0.8 х 2.1 х 3.7 см
е изписано: обратната: + Η • ΒΕΒΑΙΑ • ΣΩΤΗΡΙΑ • ΚΑΙ • ΑΠΟΣΤΡΟΦΗ • ΠΑΝΤΩΝ • ΤΩΝ • ΚΑΚΩΝ (Secure освобождение и отвращение от всяко зло; ръб на капака: + ТО • ΑΓΙΩΝ • ΚΩΣΜΑ • ΚΑΙ • ΔΑΜΙΑΝΩΥ (на Св. Косма и Дамян)
Произход: Август Уоластър Франкс (дата и начин на придобиване неизвестен); Британският музей, Лондон, 1897, с наследство
Отпред на тази осмоъгълен медальон са изобразени сцени от Рождество и Поклонението на Влъхвите, разделени с пунктирана хоризонтална линия. Горната част показва Дева Мария, лежаща на леглото, с Йосиф вляво. Над нея детето Христос лежи под бдителен поглед на вол. В долната част е нарисувана седяща девица, която държи Христос, на която се поднасят подаръци от трите Влъхви, които стоят един зад друг. Тази сцена е оформена от големи растения. В център е гравирана монограма, представена под формата на повдигнат кръст. Сключването на ръцете се тълкува като притежаващо магическо значение. Надписът на ръба се отнася до Козма и Дамян, двойни светии, мъченици през третия век, известни като анаргирои(светии без пари), които изцелили болните, без да плащат. Култът им произхожда от района на Кирхрос (Кирос) в Северна Сирия. Към петия век популярността на двамата светии се е разпростряла сред християнството: в Рим е построен параклис в памет на папа Симахаус (498-514 г.). Кирил Манго (1994) подсказва, че връзката на марианските сцени с тези светии може да произтича от близостта на светилища, посветени на Дева Мария и на Козма и Дамян около Blachernae, Константинопол. Лечебният символизъм на двойките светии предполага, че тази реликва е бил вид медицински амулет, предназначен да предпази носителя от заболяване. Върхът е предназначен за окачване, така че медальонът е бил носен Медалът съдържа кухина, затворена с плъзгащ се щифт.
Няма коментари:
Публикуване на коментар