Представяне на Господ
Четиридесет
дни след Рождество Христово енориите на Православната църква празнуват Сретение
Господне. Тъй като този празник обикновено се случва в делничен ден, ние почти
го забравяме, въпреки че той отбелязва завършването на коледното време и
разкрива осъзнаването на пълния смисъл на Рождеството от човека, пребъдващ в
чиста и пълна радост.
Празникът припомня и
съзерцава едно събитие, записано в Евангелието на св. ап. Лука. Четиридесет дни
след рождението на Иисус Христос във Витлеем Йосиф и Мария, спазвайки
религиозните правила по онова време, довеждат детето в Йерусалим, за да Го
представят пред Господа, както е записано в закона Господен (Лука 2:22-23).
Евангелието продължава:
"Тогава имаше в
Йерусалим един човек на име Симеон; и тоя човек беше праведен и благоговеен, и
чакаше утехата Израилева; и Дух Светий беше върху него. Нему бе предсказано от
Духа Светого, че няма да види смърт, докато не види Христа Господен. И дойде по
вдъхновение в храма. И когато родителите донесоха младенеца Иисуса, за да
извършат обичая по закона, той Го прегърна, благослови Бога и рече: сега
отпускаш Твоя раб, Владико, според думата си с миром; защото очите ми видяха
Твоето спасение, що Си приготвил пред лицето на всички народи - светлина за
просвета на езичниците и слава на Твоя народ Израиля. А Йосиф и майка Му се
чудеха на казаното от него. И благослови ги Симеон и рече на Мария, майка Му:
Ето, Тоя лежи за падане и ставане на мнозина в Израиля и за предмет на
противоречия - и на сама тебе меч ще прониже душата, за да се открият мислите
на много сърца."
Колко вълнуваща и красива
гледка: стар човек, държащ дете в ръцете си! И колко странни са неговите думи:
"Защото очите ми видяха Твоето спасение."
Размишлявайки върху тези
думи, ние започваме да оценяваме дълбоката същност на това събитие и неговата
връзка с нас, с мен, с нашата вяра. Има ли на света нещо по - радостно от
срещата с този, когото обичаш? Наистина, да живееш значи да очакваш срещата. Не
е ли свръхестественото, очарователно и толкова дълго очакване на Симеон символ
на надеждата? Този старец е прекарал целия си живот, очаквайки светлината,
която озарява всички, и радостта, която изпълва всичко. И колко неочаквано и
красиво е дошла при Симеон дългоочакваната светлина и радост чрез едно дете.
Представете си треперещите ръце на стария човек, когато поема в обятията си
четиридесетдневния младенец толкова нежно и внимателно; очите, които се взират
в малкото създание и се пълнят със славословия: "Сега отпускаш Твоя раб,
Владико, според думата Си с миром, защото очите ми видяха, ръцете ми държаха и
прегърнаха истинския смисъл на живота ми."
Симеон е чакал. Той е чакал
през целия си живот и със сигурност е размишлявал, молил и вглъбявал в
очакването си така, че накрая целият му живот се е превърнал в едно постоянно
радостно очакване.
Не е ли време да запитаме
себе си: Какво очаквам аз? За какво ми припомня моето сърце все по-настоятелно?
Дали животът ми постепенно се е превърнал в очакване на срещата със
същественото? Това са въпросите, които поставя Срещата. В този празник
човешкият живот е разкрит като превъзхождаща красота на съзряващата душа,
освободена и изчистена от всичко дребно, незначително и случайно. Дори
остаряването и смъртта, земната съдба, която всички ние споделяме, са толкова
просто и убедително показани като растеж и изкачване към този момент, когато,
изпълнен с благодарност, от цялото си сърце казвам: "Нека си замина. Видях
Детето, което носи на света толкова много божествена обич. От нищо не се
страхувам. Нищо не ми е непознато. Сега всичко е мир, благодарност и
любов."
Това е, което носи срещата с
Бога. Това е празник на срещата на душата с Любовта, срещата с Онзи, Който ми е
дал живот, и сила, за да го превърна в очакване.
(Източник: Из книгата на
прот. Ал. Шмеман "Църковната година" , превод от английски: Весела
Митева)
Няма коментари:
Публикуване на коментар