петък, 17 ноември 2023 г.

ПИСМО НА КАДАШМАН-ХАРБЕ, ЦАР НА ВАВИЛОН, ДО ФАРАОН АМЕНХОТEП III

 Никола Бенин



[Ето], че не можете да дадете дъщеря си за жена, както сте написали: „От древни времена принцесите на Египет не са дават се на когото и да било!" - защо си, братко мой, [ти казваш така?] Ти си цар, можеш да правиш [действаш] както искаш. Ако го раздадеш, кой може [да каже нещо?] Когато това каза ми се, аз написах [на брат ми] (10) следното: „Има пораснали дъщери и красиви жени; изпрати една красива жена по твой избор; кой може да каже: тя не е принцеса? Но ти, [ реши] да не изпрати, не изпрати. Не търсихте ли братство и приятелство, когато писахте за женитба, за да се сродим помежду си? И следователно, за братството и приятелството, за да можем да се сродим един на друг, аз ти писах за женитба. Брат ми, защо не ми изпрати една жена? Може би, след като не си ми изпратил жени, тогава и аз като теб ще ти откажа жена? [Но не, ще имате дъщерите ми], не ви ги отказвам.

(Това, което следва, очевидно, е искане за изпращане на странни животни.)
А относно златото, което ти писах, изпрати ми много от всички видове злато, преди твоят пратеник да [пристигне] при мен, сега бързо, [дори] това лято, независимо дали през [месеца] на Тамуз, дали през [ месец] от Аба, за да мога да завърша работата, която съм предприел.
Ако това лято, в Тамуз или Аба, ми изпратите златото, за което ви писах, [тогава] ще ви дам дъщеря си, а вие след това донесете (?) злато, [колкото] искате. И ако в Тамуз или Аба вие не изпратите злато и аз не мога да завърша работата, която съм предприел, тогава защо трябва да го изпратите по-късно (?) - когато завърша работата, която съм предприел и защо трябва да желая злато? Дори и да изпратиш 3000 таланта злато, аз няма да ги приема и да ти ги върна, и няма да ти дам дъщеря си за жена.


Няма коментари:

Публикуване на коментар