Спектакълът е част от програмата на 57-ото издание
на Международния фестивал „Мартенски музикални дни”, Русе
Премиерата на „Кавалерът
на розата” на Държавна опера - Русе ще бъде на 19 март, от 19:00 часа в
Доходното здание.
Диригент: Найден Тодоров
Постановка: Вера Немирова
Сценична адаптация на сценография и костюми на Том
Муш: Виолета Радкова
Драматургия: Соня Немирова
Концертмайстор: Мария Пенева
Хормайстор: Стeлияна Димитрова- Хернани
Асистент- диригент: Юри Илинов
Асистент-режисьор: Славчо Николов
Състав:
МАРШАЛКАТА, принцеса Мария Тереза фон Верденберг -
Мария Цветкова
ОКТАВИАН, граф Рофрано, неин млад любовник - Луизе
Дрезен
БАРОН ОКС ауф Лерхенау, братовчед на Маршалката –
Франк ван Хове
ГОСПОДИН фон ФАНИНАЛ, богаташ –Александър Крунев
СОФИ фон Фанинал, негова дъщеря – Лини Гон
МАРИАНЕ, нейна компаньонка и икономка на Фанинал –
Теодора Чукурска
ВАЛЦАКИ, интригант – Александър Баранов
АНИНА, негова племенница – Андреана Николова
НОТАРИУС – Пламен Бейков
ИТАЛИАНСКИ певец –
Петър Костов
ТРИ СИРАЧЕТА от благороден произход – Вяра
Величкова, Гергана Гарвалова, Венета Димова, Ася Радославова
МОДИСТКА - Лили Харизанова
ТЪРГОВЕЦ на ЖИВОТНИ – Мая Владимирова и Родриго
Трозино
ДОМОУПРАВИТЕЛ на ФАНИНАЛ – Родриго Трозино
ПОЛИЦЕЙСКИ ИНСПЕКТОР – Момчил Миланов
ДОМОУПРАВИТЕЛ на МАРШАЛКАТА – Родриго Трозино
ХОТЕЛИЕР – Стефан Пенчев
ЧЕТИРИМА ЛАКЕИ – Георги Ганчев, Мая Владимирова,
Евгени Ганев, Пламен Троански, Стилян Цветков
ЧЕТИРИМА СЕРВИТЬОРИ – Георги Ганчев, Искрен Рибчев,
Евгени Ганев, Пламен Троански
С участието на Васил Маринов и Радка Атанасова – от
балет на Държавна опера- Русе
Флейтист, готвач, фризьор и неговият асистент, учен,
благородна вдовица – от хор на Държавна опера- Русе.
ИСТОРИЯТА НА „КАВАЛЕРЪТ НА РОЗАТА”
По време на писането на операта „Електра“ (1908) у
Рихард Щраус се заражда идеята да напише опера, която по дух и стил на
изпълнение да се доближава до Моцарт. За целта той се обръща към Хуго
Хофманстал, с когото работят заедно отдавна, да подготви либрето за комична опера с името „Семирамида“
по пиесата на Калдерон. Драматургът обече не се съгласява и от своя страна му
предлага да напише опера със сюжет от живота на Казанова. В едно писмо от 1909
година, изпратено от Ваймар, Хофманстал съобщава на великия композитор, че е
създал лебрето на една весела история, случила се по времето на Мария Терезия. Щраус
е възхитен от сюжета и пише на писателя: „Вчера получих първото действие и съм
просто във възторг…“. От писмата, които си разменят, научаваме, че двамата са
се допитвали до всеки детайл при писането на операта, която до самата й
премиера е носила заглавието „Охс фон Лерхенау“. Тя е завършена през септември 1910
година. За първи път „Кавалерът на розата” е представена на 26 януари 1911 г. в
Дрезден с диригент: Шух и режисьори: Ернст Толер и Макс Райнхард. Първото представление на операта в България е
на 6. VI. 1969 в Софийската народна опера с диригент: Ас. Найденов и режисьор:
Д. Узунов.
„Кавалерът на розата”отразява идейно-естетическите
търсения на виенския сецесион и внушава
усещането за красота, меланхолия и смях през сълзи. Според критиката, това е
една от най-ярките социални комедии, писани някога. В нея се пресъздава животът
във Виена, във време, когато Европа е на крачка пред пропастта. Символно това е
представено, чрез признанието от Маршалката, обзета от идеята за остаряването, че
понякога спира всички часовници в къщата, за да не усеща отминаващото време.
Единствено любовта й към Октавиан й носи радост и щастие.
Музиката в „Кавалерът
на розата” е определяна като „тържество на мелодията“. От завладяващите мелодии
се открояват тези във валсов ритъм и затова „Кавалерът на розата“ е наречена от
музикалните критици „Опера на валсове“. И
наистина, идеята на Рихард Щраус е чрез валсовете да представи атмосферата в
старата Виена. Долавяйки тверческите търсения на композитора, Владимир Сагаев
заявява: „Щраус не се е придържал към
стила на този танц точно от описваното в произведението време. Той е използувал
ритмите и стиловете на всички видове валсове — от старинния до валса на
двадесетото столетие. И точно това смешение на стиловете прави музиката на
операта разнообразна и привлекателна. И виенският валс от финала на второто
действие, и нежната мелодия в стил рококо при поднасянето на сребърната роза, и
арията, издържана в италиански стил, и народностният напев от заключителния
дует — всичко придава очарование на творбата”.
Автор: д-р Никола Бенин
Връзка: http://kulturni-novini.info/news.php?page=news_show&nid=25300&sid=4
Автор: д-р Никола Бенин
18.03.2017 - 20:17
Връзка: http://kulturni-novini.info/news.php?page=news_show&nid=25300&sid=4
Няма коментари:
Публикуване на коментар