събота, 18 март 2017 г.

Премиера на операта „Кавалерът на розата” от Рихард Щраус в Русе



Спектакълът е част от програмата на 57-ото издание на Международния фестивал „Мартенски музикални дни”, Русе

Премиерата на „Кавалерът на розата” на Държавна опера - Русе ще бъде на 19 март, от 19:00 часа в Доходното здание.

Диригент: Найден Тодоров
Постановка:  Вера Немирова
Сценична адаптация на сценография и костюми на Том Муш: Виолета Радкова
Драматургия: Соня Немирова
Концертмайстор: Мария Пенева
Хормайстор: Стeлияна Димитрова- Хернани
Асистент- диригент: Юри Илинов
Асистент-режисьор: Славчо Николов
Състав:
МАРШАЛКАТА, принцеса Мария Тереза фон Верденберг - Мария Цветкова
ОКТАВИАН, граф Рофрано, неин млад любовник - Луизе Дрезен
БАРОН ОКС ауф Лерхенау, братовчед на Маршалката – Франк ван Хове
ГОСПОДИН фон ФАНИНАЛ, богаташ –Александър Крунев
СОФИ фон Фанинал, негова дъщеря –  Лини Гон
МАРИАНЕ, нейна компаньонка и икономка на Фанинал – Теодора Чукурска
ВАЛЦАКИ, интригант – Александър Баранов
АНИНА, негова племенница – Андреана Николова
НОТАРИУС – Пламен Бейков
ИТАЛИАНСКИ певец –  Петър Костов
ТРИ СИРАЧЕТА от благороден произход – Вяра Величкова, Гергана Гарвалова, Венета Димова, Ася Радославова
МОДИСТКА - Лили Харизанова
ТЪРГОВЕЦ на ЖИВОТНИ – Мая Владимирова и Родриго Трозино
ДОМОУПРАВИТЕЛ на ФАНИНАЛ – Родриго Трозино
ПОЛИЦЕЙСКИ ИНСПЕКТОР – Момчил Миланов
ДОМОУПРАВИТЕЛ на МАРШАЛКАТА – Родриго Трозино
ХОТЕЛИЕР – Стефан Пенчев
ЧЕТИРИМА ЛАКЕИ – Георги Ганчев, Мая Владимирова, Евгени Ганев, Пламен Троански, Стилян Цветков
ЧЕТИРИМА СЕРВИТЬОРИ – Георги Ганчев, Искрен Рибчев, Евгени Ганев, Пламен Троански
С участието на Васил Маринов и Радка Атанасова – от балет на Държавна опера- Русе
Флейтист, готвач, фризьор и неговият асистент, учен, благородна вдовица – от хор на Държавна опера- Русе.

ИСТОРИЯТА НА „КАВАЛЕРЪТ НА РОЗАТА”
По време на писането на операта „Електра“ (1908) у Рихард Щраус се заражда идеята да напише опера, която по дух и стил на изпълнение да се доближава до Моцарт. За целта той се обръща към Хуго Хофманстал, с когото работят заедно отдавна,  да подготви либрето за комична опера с името „Семирамида“ по пиесата на Калдерон. Драматургът обече не се съгласява и от своя страна му предлага да напише опера със сюжет от живота на Казанова. В едно писмо от 1909 година, изпратено от Ваймар, Хофманстал съобщава на великия композитор, че е създал лебрето на една весела история, случила се по времето на Мария Терезия. Щраус е възхитен от сюжета и пише на писателя: „Вчера получих първото действие и съм просто във възторг…“. От писмата, които си разменят, научаваме, че двамата са се допитвали до всеки детайл при писането на операта, която до самата й премиера е носила заглавието „Охс фон Лерхенау“. Тя е завършена през септември 1910 година. За първи път „Кавалерът на розата” е представена на 26 януари 1911 г. в Дрезден с диригент: Шух и режисьори: Ернст Толер и Макс Райнхард.  Първото представление на операта в България е на 6. VI. 1969 в Софийската народна опера с диригент: Ас. Найденов и режисьор: Д. Узунов.
„Кавалерът на розата”отразява идейно-естетическите търсения на виенския сецесион и внушава усещането за красота, меланхолия и смях през сълзи. Според критиката, това е една от най-ярките социални комедии, писани някога. В нея се пресъздава животът във Виена, във време, когато Европа е на крачка пред пропастта. Символно това е представено, чрез признанието от Маршалката, обзета от идеята за остаряването, че понякога спира всички часовници в къщата, за да не усеща отминаващото време. Единствено любовта й към Октавиан й носи радост и щастие.  
 Музиката в „Кавалерът на розата” е определяна като „тържество на мелодията“. От завладяващите мелодии се открояват тези във валсов ритъм и затова „Кавалерът на розата“ е наречена от музикалните критици „Опера на валсове“.  И наистина, идеята на Рихард Щраус е чрез валсовете да представи атмосферата в старата Виена. Долавяйки тверческите търсения на композитора, Владимир Сагаев заявява: „Щраус не се е придържал към стила на този танц точно от описваното в произведението време. Той е използувал ритмите и стиловете на всички видове валсове — от старинния до валса на двадесетото столетие. И точно това смешение на стиловете прави музиката на операта разнообразна и привлекателна. И виенският валс от финала на второто действие, и нежната мелодия в стил рококо при поднасянето на сребърната роза, и арията, издържана в италиански стил, и народностният напев от заключителния дует — всичко придава очарование на творбата”.

    Автор: д-р Никола Бенин
    18.03.2017 - 20:17

Връзка: http://kulturni-novini.info/news.php?page=news_show&nid=25300&sid=4  

   

Няма коментари:

Публикуване на коментар