понеделник, 8 май 2023 г.

Граници на подчиненото изречение в сложното съставно изречение

 Никола Бенин



1. Видове сложни съставни изречения.

 


2. Позицията на подчиненото изречени спрямо главното изречение.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По интонацията Катя разбра, че Симо й задава въпрос.

Че Симо й задава въпрос, Катя разбра по интонацията.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Катя разбра, че Симо й задава въпрос, по интонацията.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запетая не пишем пред:

и

да

косвени въпроси:

как

какво

кога

къде

кой

защо

дали

…..


Запетая пишем пред:

А, но, че, макар че, въпреки че, при положение че, та, па, за да, без да, макар да, въпреки да, стига да, освен да, ако

който

където

както

защото

когато

като NB




За лесно, точно и безпроблемно поставяне на граници следвай следните стъпки:

 

Стъпка 1. Преброй и номерирай сказуемите – така ще знаеш колко прости изречения съдържа сложното изречение.

Старецът не чу какво му отвърнаха.



NB съставно глаголно сказуемо – специален глагол“ + да + глагол

„специални глаголи“ – започвам, продължавам, спирам, мога, трябва, надявам се, мечтая

Старецът не можа да чуе какво му отвърнаха. 

Надявам се да успея.

Мечтая да победим.


Стъпка 2. Открий съюза или съюзната дума за начало на подчиненото изречение.

какво – косвен въпрос



Стъпка 3. Определи вида на изречението.

 

Какво му отвърнаха, старецът не чу.

 

NB Когато подчиненото изречение започва със съюз, при границата на края му се пише запетая.





3. Уточняващи думи.

– променят границите на подчиненото изречение и на неговата пунктуация.

 

Той ми се обади, когато пристигна.

Той ми се обади чак когато пристигна.

NB – „гълтачи“ на запетаи



дори

даже

тъкмо

именно

точно

особено

чак

едва

само

поне

 твърде дълго

още

единствено

винаги

не

Тя отиде в Париж, за да види Айфеловата кула.

Стъпка 1. …………………

Стъпка 2. ………………..

Стъпка 3………………….

 

 

Тя отиде в Париж само за да види Айфеловата кула.

Тя отиде в Париж не за да види Айфеловата кула.

Тя отиде в Париж именно за да види Айфеловата кула.









Само за да види Айфеловата кула, тя отиде в Париж.

 

Задачи за самостоятелна работа

Препишете изреченията, като ги редактирате.

Лисицата убедително разказа на малкият принц, как всеки може да бъде упитомен.

Колко е важно за първото впечатление той даже и неподозираше.

Марко който беше храбар прав след като надникна в тъмното място отдето дойде шума изчезна в една врата.

Краличът улови първата улица която му се случи и тръгна бързешката като пипаше зидовете.

 Коня познава, кой може да го язди.

Простирай си нозете колкото ти стига чергата.

Който не работи не трябва да яде.

Вятъра развяваше знамето което се виждаше.

Воденичарят показа къде са спали кокошките.

Кое твърдение за пунктуацията на даденото изречение НЕ е вярно?

Едва когато ги подминаваше на връщане, стиснал в книжна кесия голяма поничка, той долови няколко думи от това, което си говореха.

А) Пропусната е запетая пред съюзната дума когато.

Б) Първата запетая отделя обособена част.

В) Втората запетая отделя обособена част.

Г) Третата запетая отделя подчинено определително изречение.



 

 

 

 

 

 

 


Няма коментари:

Публикуване на коментар