НИКОЛА БЕНИН
Елин Пелин -
„Спасова могила”
За автора
(светогледни
идеи;
литературна
школа/направление)
Светогледни
идеи: Елин Пелин има дълбока и органична връзка с живота и народопсихологията
на
българския
селянин, на обикновения човек от народа, поставен под ударите както на
социалните, така и на
природните
сили. Без да Влиза в ролята на съдник, писателят изобразява селския човек както
в моменти на
безпътица и
страдание, така и в ситуации, когато се проявява способността му да устоява на
изпитанията и
да се радва
на живота.
Творческият
път на Елин Пелин обхваща времето от края на 90-те на XIX век до 30-те години
на ХХ век
Лит.направление:
реализъм
Творческа
история на
творбата
Най-ранната
публикация на разказа „Спасова могила" е в редактираното от Павел Генадиев
списание
„Художник"
през 1905 г.
Жанрови
характеристики
жанр: къс
разказ
Краткият
сюжет, проследяващ развитието на една случка в хронологическата ѝ
последователност.
Обратът в
развитието на сюжетното действие/характерният за прозата на Елин Пелин
контрапункт.
Основна тема
Основна е темата за вярата и надеждата за спасение чрез чудото.
Страданието
и търсеното спасение.
Заглавие
Насочва към конкретно място, където се развива действието. Превръща могилата в
основен персонаж, от
който зависи
съдбата на хората.
Свързва се с
празника Спасовден, ориентира в пространството и прави асоциация с времето.
В
метафоричен план се свързва с представата за надгробна могила и така се прави
връзка със смъртта и с
прехода към
отвъдното.
Заглавието
се свързва с идеята за надеждата за спасение от житейските страдания
Композиция
Използвани са композиционни похвати, характерни за късия разказ на Елин Пелин:
описание на героите,
природна
картина, диалог, драматична случка, едно събитие, хронологическа
последователност.
Хронотоп
Спасова могила - място, за което се вярва, че има магически сили и там болните
ще оздравеят, докоснати от
силата на
Бога. Над могилата е небесният свод, обсипан със звезди, което превръща
пространството в
своеобразен
дом за хората, в храм, от чийто свод над тях бди Бог.
Параклисът е
осветен, малкото му прозорче е ориентир, излъчва надежда за спасение.
Времето -
Спасовден. Изкачването към могилата е вечерта срещу празника, мракът на нощта
разделя
хората, дава
възможност всеки да остане насаме с болката си. През нощта Монката умира,
символично това
е моментът
на прекъсване на връзката с реалния свят и преминаването му в небесното
пространство,
където е
душата на майка му.
Герои
Монката, дядо Захари
Атанас
Далчев - „Молитва”
За автора
(светогледни
идеи;
литературна
школа/направление)
Светогледни
идеи: Човешкото съществуване е преходно и е подвластно на смъртта.
Интелектуалното
познание
обременява човека, прави го тъжен и самотен. Единствено чистото детско
световъзприятие може
да върне на
зрелия човек радостта от живота и да придаде нов смисъл на съществуването му.
Далчев
започва да публикува още през 20-те години на ХХ век
Лит. школа/направление:
- противопоставя се на символизма; черпи от диаболизма, но НЕ е представител
на това
направление; предметна лирика; следвоенен модернизъм;
Творбата
представя развитието на философската, но и на предметно-сетивната лирика в
българската
литература в
периода на следвоенния модернизъм. Интерпретира едни от водещите проблеми на
20-те
години на
20. век - невъзможността животът да бъде опознат по интелектуален път,
самотата на
обременения от знания и книги човек, отчуждението между хората в епохата на
урбанистичната
цивилизация.
Творческа
история на
творбата
Първата
публикация на стихотворението е през 1927 г. в списание „Стрелец"
През 1928 г.
е включено в стихосбирката „Стихотворения”
Жанрови
характеристики
стихотворение;
лирическа изповед
Основна тема
Основната тема на стихотворението на Далчев е свързана с търсения смисъл на
живота. Желание за
пълноценно
съществуване, далече от сложните екзистенциални драми и с радост от малките
неща в света.
Надеждата на
лирическия говорител, че може отново да живее простичък живот, като вярата му е
насочена
към силата
на “господи велик”.
Заглавие
Молитвата към по-висша сила, която да помогне на лирическия говорител.
Търсеният
смисъл на живота. Желание за пълноценно съществуване, далече от сложните
екзистенциални
драми и с
радост от малките неща в света.
Композиция ●
стихотворението се състои от 4 строфи по 4 стиха - 4 катрена (четиристишна
строфа);
● 4 смислови
части;
● започва с
риторичен въпрос, чрез който е въведена ключовата за Далчевата поезия тема за
преходността
на човешкия живот;
● основният
принцип, чрез който е изградена творбата, е обръщението на лирическия говорител
към Бога;
● използвани
са повелителни глаголни форми;
● финалното
двустишие представлява поанта, обобщава най-важните внушения.
Хронотоп
Миналото като време на незапомнени изживявания, преминал безсъбитийно живот.
Желаното бъдеще -
време за
радост от докосването до малките неща в живота. Настоящето е моментът на
духовно общуване с
Бога,
съкровен акт на молитва, проявена искреност, споделеност.
Мястото е
духовното пространство, мислите на лирическия герой, представите му за
радостта, за
необходимостта
да вижда света такъв, какъвто е.
Герои
лирическият Аз
Никола
Вапцаров - „Вяра”
За автора
(светогледни
идеи;
литературна
Светогледни
идеи: Хуманистичните аспекти на Вапцаровата вяра создават бленувания образ
на едно
утопично бъдеще, в което хората ще живеят равноправни и свободни и ще се радват
на труда си.
Мечтата за
този справедлив свят е израз на дълбоката вяра, че доброто е определящо за
човешката
школа/направление)
същност, както и на надеждата, че чрез любовта към живота, която мотивира и
въздига човека, той ще
преодолее
силите на злото и омразата, с които е просмукан старият свят.
Публикува
през 30-те и началото на 40-те години на ХХ век
Лит.
школа/направление: реализъм
Творческа
история на
творбата
Стихотворението
се ражда в контекста на Втората световна война и основополагащ текст в
стихосбирката
„Моторни
песни” (1940 г.). Има програмен характер и представлява своеобразна лирична
декларация, която
оповестява
житейското и поетическото верую на Вапцаров.
Жанрови
характеристики
стихотворение;
лирическа изповед
Основна тема
Вярата;
Вярата е
основна ценност в творчеството на поета. Вярата в светлото бъдеще, вярата в
прогреса, вярата в
индивида.
Вярата не може да бъде отнета от човека според внушенията на творбата.
Заглавие
Заглавието откроява вярата като свръхценност в лириката на поета работник.
Това, че
думата не е членувана, насочва към универсалното значение на понятието.
Композиция
Стихотворението е изградено от девет строфи, разделени смислово в две
симетрични композиционни
цялости:
● първата от
тях интерпретира темата за човека и живота
● втората -
темата за човека и вярата.
В развитието
на поетическата идея се редуват тези и антитези, за да се утвърди финалният
синтез,
обвързващ
двете централни теми в идеята за вярата като живот и за живота като вяра.
Хронотоп
Избрана е ситуация на избор, кратък миг, в който се събира цялата воля за живот
и е заявена готовността на
човека да
рискува живота си в името на живота на другите. Настоящето му е на обикновен
човек, но
поставен в
критична ситуация, той проявява готовност за саможертва. Дори час живот е
толкова ценен за
човека, че е
готов да крещи и да се бори за него.
Бъдещето е
времето, в което е разкрита картината на конфликт с другите, време, когато се
поставят
основите на
един нов свят.
Пространството
е контрастно представено - то е тясно и ограничено в машината, с която се
правят
изпитания в
името на бъдещето, и необятно, когато погледът е отправен към небето в миг на
наслада от
живота.
Герои
лирическият Аз
Вярата и
надеждата Прилики Разлики
„Спасова
могила”
Вярата в
Бога, надеждата - в изцелението Вярата е спасение от
страданието
и дава
надежда на
човека.
Съпоставете
интерпретациите
на
темата за
вярата в
„Спасова
могила” и в
„Вяра“ и
запишете ЕДНА
разлика
между тях.
Отговор:
Докато вярата в
Елин-Пелиновия
разказ
има
религиозен характер
и се уповава
на Бога,
вярата във
Вапцаровата
творба е
екзистенциална,
свързана е с
любовта към
живота и с
оптимистична
визия за
бъдещето.
Героите на
Елин Пелин и
Далчев се
обръщат към
Бога, за да
им помогне, а
във “Вяра”
лирическият
говорител
цели да
приобщи
другите към
своите вярвания.
„Молитва”
Основната тема на стихотворението на Далчев е свързана с
търсения
смисъл на живота. Желание за пълноценно
съществуване,
далече от сложните екзистенциални драми и с
радост от
малките неща в света.
Надеждата на
лирическия говорител, че може отново да живее
простичък
живот, като вярата му е насочена към силата на
“господи
велик”.
„Вяра”
Вярата е основна ценност в творчеството на поета. Вярата в
светлото бъдеще, вярата в прогреса, вярата в индивида. Вярата не може да бъде отнета от човека според внушенията на творбата.
Няма коментари:
Публикуване на коментар